Besøk på teplantasjer i Nuwara Eliya

Standard

Sri Lanka er verdens største te-produsent, og over alt hvor vi har vært til nå har vi sett massevis av teplantasjer. Legg til at vi er over middels glade i te, og dermed er det vel ikke vanskelig å forstå at et av våre mange «Sri Lanka»-mål har vært å besøke minst en tefabrikk. I dag slo vi skikkelig på stortromma, og besøkte ikke mindre enn to av de største tefabrikkene i området rundt Nuwara Eliya!  DSC_0947

Første stopp var «Blue Fields», hvor vi ble møtt av en søt, ung jente. Hun viste oss rundt på fabrikken, og forklarte om alle prosessene teen går igjennom, fra å være en busk som plukkes for hånd, til å tørkes i fri luft, lufttørkes, presses, hakkes, varmes og tilsettes smak. Lang prosess, med andre ord! Det var spennende å følge med på teens rundtur, og vi ble overrasket over alt arbeidet som faktisk må til for å lage en kopp med te! Og over hvor mange typer forskjellig te det finnes, og hvordan dette påvirker smaken. Etter omvisningen fikk vi smake på «Blue Fields» egne spesial-te, og handlet med oss litt fra butikken deres. DSC_0962 DSC_0959 DSC_0955 DSC_1009 DSC_0967

Neste stopp var «Mackwood’s», en annen stor produsent i området i Nuwara Eliya! Vi var på omvisning her og, før vi satt oss ned med en ny tekanne. Stilige karer i hvitt likte også teen, så det hadde vi felles! «Mackwood’s» var en veldig fin fabrikk, og hele området er veldig idyllisk. Ingrid kjøpte seg en hvis tekanne i porselen, så da må vi bære med oss den resten av turen. Håper det holder seg like hel, haha! DSC_0015 DSC_0034 DSC_0021 DSC_0006 DSC_0009  På vei tilbake til hotellet stoppet vi for å se på enda et fossefall, og utsikten over Nuwara Eliya. Det er så fint her, og alt er så grønt og rent. Vi vil ikke reise herifra, men allerede i morgentidlig må vi det. Neste stopp er «Adam’s Peak», et hellig fjell vi skal gå opp til midt på natta, for å rekke soloppgang. Grugleder oss. DSC_0033 DSC_0031 DSC_0982

About Ingrid

Jeg heter Ingrid, og her vil jeg skrive om det jeg opplever i verden. Er ikke alltid så lett å holde alle oppdatert om hvor jeg reiser, og hva jeg gjør der, så derfor; kjære mamma, pappa, venner, besteforeldre og øvrige familie, bekjente og ukjente - Her kan dere følge meg!

Ett svar »

  1. Heisann Ingrid! Det er så gøy å følge med på turen deres, og særlig når man kjenner seg igjen 🙂 Jeg har jo vært på Mackwood’s selv da jeg var på Sri Lanka! Virker som dere har det supert, selv om bloggen henger litt etter deres virkelige liv 🙂 Kos dere resten av turen, så skal jeg sjekke bloggen fra tid til annen og være misunnelig 🙂

    Lisa 🙂

    • Så koselig å høre! Sri Lanka er et veldig fint land, og vi opplevde mye spennende der! Kult å høre at du har vært på noen av de samme stedene! Mackwood’s var gode på te! Haha! Klem fra Ingrid 🙂

Legg igjen en kommentar